donderdag 14 april 2011

Personage ontwerp

De prioriteiten zijn gesteld, eerst de twee hoofdfiguren ontwikkelen dan de rest.
Het verhaal van Icarus is toch simpel het vertellen er van heeft meer met ritme te maken en keuzes maken welke details te betrekken en welke niet. Ik kan het toch niet laten om er tussen door ook nog over na te denken.



Maar een personage maken van een insect is niet zo simpel. Serge zei dat het iets menselijk moest hebben (hij moet het weten) en vertelden over zijn strip "Het verdriet van Turnhout" waar de personages ook insecten zijn en heel wat pathos te verduren krijgen.
Als ze wat menselijke trekken hebben krijgt de lezer meer sympathie met de figuur. Maar ik wou de anatomie van zo'n kever toch zo graag behouden. Zo kwam ik op het idee als Icarus op zijn buik ligt hij van bovenaf bekeken nog op een vliegend hert leek en als hij recht stond op zijn 2 achter poten hij een menselijker overkomen kreeg. Het idee van de 6 poten is ook behouden door 2 paar armen te hebben en 1 paar benen.







Toen ik de bovenstaande kever tekende viel er iets op, zijn hoorns/kaken vormen iets pijlvormig in de negatieve vorm. Ik dacht dat moet ik kosten wat het kost behouden. Die pijl geeft Icarus een extra laag aan betekenis als hij vliegt wijst hij naar boven als hij valt wijst de pijl naar beneden. Wat moet je nog meer hebben met zo'n verhaal en zulke vormgeving. Maar met zo'n figuurtje kun je moeilijk een verhaal vertellen het had de menselijke kant niet.




Dit is een van de eerste resultaten van de combinatie recht op staand menselijk en kruipend insect gelijkend.
Het kopke is nog niet wat het moet zijn maar we komen stil aan in de buurt. Het beestje is nog niet menselijk genoeg.



Tussen door ook dit kereltje gekocht in het Antwerpse winkeltje Steen & Been
Het ideale referentie materiaal recht uit Borneo, hij is meer dan 6cm lang en oogt mooi op mijn bureau.

Geen opmerkingen: